Click disini e-agent
1. Apakah yang dimaksudkan dengan e-agent?
J: e-agent Takaful Ikhlas merupakan satu sistem yang terkini dimana pemilik kereta sendiri membuat insurans, tanpa melalui agent/wakil yang dilantik. Semua bayaran adalah terus kepada Syarikat Takaful Ikhlas Bhd. Sistem berkenaan boleh diakses melalui https://w7.financial-link.com.my
2. Apabila saya membuat insurans melalui e-agent, bagaimanakah cara & kepada siapakah yang perlu saya membuat pembayaran. Jika bayaran dibuat kepada Syarikat Takaful Ikhlas Bhd, bagaimana pula dengan agent?
J: Bagi sistem e-agent yang terkini, agent hanyalah sebagai pemudahcara sahaja. Semua urusan membuat insurans dibuat oleh pemilik/pelanggan sendiri. Bayaran perlu dibuat terus kepada Syarikat Takaful Ikhlas Bhd dengan menggunakan kad kredit @ online banking / fpx.
3. Bolehkah saya membayar insuran & roadtax, tanpa geran asal kerana geran kereta saya hilang @ masih ada di bank?
J : Boleh, tuan hanya perlu ada salinan geran @ polisi insuran yang lepas. kami memerlukan maklumat no kereta, no kad pengenalan pemilik kereta, no enjin, no chasis & tahun kereta dibuat. Roadtax boleh dibuat melalui myeg tanpa geran asal
4. Saya tersilap memasukkan data dalam sistem Online (FLAS Online) dan JPJ reject kes saya.
- Apa yang perlu saya lakukan?
- Bagaimana dengan bayaran yang telah dibuat?
- Siapa perlu saya hubungi jika berlaku kesilapan tersebut?
J: Ada 2 jenis kesilapan yang boleh terjadi apabila memasukkan data kedalam sistem.
- Kesilapan yang boleh dibaiki secara online
- Kesilapan yang tidak boleh dibaiki
3.1 Kesilapan yang boleh dibaiki secara Online adalah :
- No Kad Pengenalan
- No Pendaftaran Kenderaan
- No Chasis
- No Enjin
- Keadaan Kenderaan
3.2 Kesilapan yang tidak boleh dibaiki secara online adalah tarikh polisi bermula & berakhir. jika situasi ini berlaku tuan diminta menghubungi agen yang berkenaan 0139730120 @ cawangan Takaful Ikhlas yang terdekat.
Untuk menyemak jenis kesilapan yang berlaku:
- Klik ‘Check JPJ Status’
2. Klik ‘Reason’ untuk melihat kesilapan yang berlaku.
3. Klik ‘Update’ untuk membaiki kesilapan yang berlaku
- Setelah dibaiki kesilapan Klik ‘Update & Resubmit’
Bagi kesilapan yang tidak boleh dibaiki, covernote perlu dibatalkan.
Langkah yang perlu diikuti :
Langkah 1. Muat turun borang pembatalan covernote di website eikhlas
Langkah 2. Sila ikuti langkah berikut
Step 1. Sila penuhkan borang dan click ‘Batal Sijil berkuatkuasa dari /cancel certificate e.e.f ‘. Emailkan borang bersama salinan sijil polisi ke rizamim@takaful-ikhlas.com.my / zaridamun@takaful-ikhlas.com.my
Step 2. Sila click Covernote Cancellation pada FLAS, dan masukkan maklumat kereta. Cuma tulis ‘wrong period of cover’ dan tick mistakes.
Diharap dibuat kedua-dua langkah berkenaan sehingga underwriter membatalkan covernote (print screen the step 2 and attached together with the form, in the email)
Step 3. Selepas dibatalkan, (underwriter akan email balik dalam masa 5-10minutes). Sila key in semula maklumat kereta (new business) dengan tempoh masa yang betul.
Step 4. Bagi bayaran yang telah dibuat, pada ‘Aging‘, (pilih bank)-Maybank Islamic Bank, (Bank Ref no) – masukkan nombor covernote yang salah/cancel (misal : no ML1010948) situasi ini dinamakan contra.
5. Bolehkah saya membayar insurans/takaful motosikal secara e-agent online?
J: Tidak boleh, insurans e-agent/online hanya untuk kereta persendirian dan syarikat sahaja. Kenderaan berkenaan mestilah tidak lebih dari 15 tahun Dan Insurans Comprehensive/ 1st party sahaja
Click disini e-agent